Auditief werkgeheugen

Ons werkgeheugen zorgt ervoor dat we iets even kunnen onthouden en gebruiken in een denkproces, zoals een som uit het hoofd uitrekenen of een telefoonnummer onthouden en opschrijven. Of de instructie van de leerkracht onthouden en uitvoeren.

Sommige kinderen hebben moeite om informatie die ze horen te onthouden. Hierdoor missen ze een deel van de instructie of weten ze niet meer wat ze moeten doen.

Wat zie je bijvoorbeeld bij deze kinderen?

  • Kan instructies moeilijk opvolgen
  • Is er met z’n gedachten niet bij
  • Het gaat het ene oor in en het andere oor uit
  • Zit veel te dromen
  • Let vaak niet op
  • Is snel afgeleid
  • Kan moeilijk beginnen aan taken, is als laatste klaar
  • Haakt vaak af tijdens een taak
  • Vraagt vaak: ‘Wat moest ik ook al weer doen?’ 
  • Kan thuis de routines niet zelfstandig uitvoeren of gaat daar heel langzaam in, zoals zichzelf klaarmaken voor school of bed.                  

Ziet u bij de hierboven geschetste kenmerken al meteen een kind uit uw klas of gezin voor u? Uit onderzoek blijkt dat deze kenmerken in veel gevallen gerelateerd zijn aan een werkgeheugenprobleem.
Het functioneren van het werkgeheugen blijkt een van de beste voorspellers voor schoolresultaten te zijn.

Het werkgeheugen is te trainen. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat training van het werkgeheugen een positief effect heeft op het kunnen volgen van instructies, richten van de aandacht en het oplossen van problemen bij zowel taal als rekenen.
Uit onderzoek blijkt ook dat effect van de training versterkt wordt als de training is geïntegreerd in een bestaande behandeling/begeleiding.

Eerst doen we een luistertest. Mocht er een auditief werkgeheugenprobleem uitkomen, dan bieden wij de Elephant Memory Werkgeheugentraining aan vanuit Acoustic Pioneer. Deze training kan zelfstandig worden gedaan, maar enige steun en begeleiding van een assistent of ouder is voor jongere kinderen wel prettig. Kinderen worden bijgestaan door een Acoustic Pioneer Coach, die de verrichtingen van het kind kan volgen en bespreken. Tevens kan de coach  aanvullende behandeling of begeleiding bieden om het transfereffect te vergroten.

  • Vanaf 8 jaar en ouder
  • 3/4 maal per week
  • 10-20 minuten per keer
  • 8 weken lang
  • Zelfstandig werken met coach
  • Booster van 7 weken mogelijk
  • Dubbeltaken voor betere transfer
  • Zowel auditieve als visuele taken
  • Training van de verwerkingssnelheid
  • Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek