Twijfelt u wel eens aan het gehoor van uw kind, maar komt er niks uit de testen bij de huisarts? Dan is er misschien iets anders aan de hand. Soms wordt de talige informatie niet goed doorgegeven vanuit het oor naar de hersenen. Dat noemen we auditieve verwerkingsproblemen (AVP). Hierdoor lijkt het alsof de informatie niet binnenkomt bij het kind (en dat is eigenlijk ook zo).
Wat kunnen we dan zien bij de kinderen (veel kinderen hebben een paar van deze problemen, zelden alle):
- het kind krijgt vaak instructie niet mee
- Gedrag als een slechthorend kind
- Regelmatig verkeerd verstaan
- Moeite met het onthouden en manipuleren van fonemen/klanken (beginnend lezen)
- Moeite met spraakverstaan in een rumoerige omgeving (zoals de klas)
- Zwak auditief geheugen; moeite met lange opdrachten onthouden en uitvoeren, moeite met woorden onthouden
- Zwakke concentratie bij luistertaken, snel afgeleid
- Vluchtig een verhaal vertellen
- Uitval op spellingtoetsen
- Loopt achter in het leesbegrip
- Stoornis in taalbegrip en/of taalproductie en/of een discrepantie tussen beide
- Moeite met het verstaan van personen die snel praten of een accent hebben.
- Moeite met het ordenen en samenvatten van een mondeling verteld verhaal.
Bij logopediepraktijk Rondom Taal kunnen wij dit testen, middels een luisterapp. Na deze luistertest kunnen we de resultaten bekijken en bepalen of er een luistertraining nodig is en welke dan het beste zou zijn voor uw kind. Afhankelijk van de training die nodig is, dient er 2-4 keer per week thuis geoefend te worden. Na 3-4 maanden is de training meestal afgerond. Soms is een 2e training nodig.
Wetenswaardigheden:
- AVP is een probleem in het horen en spraakverstaan, ondanks een normaal gehoor op basis van standaard (toon- en spraak-) audiometrie (Neijenhuis, 2003).
- AVP komt voor bij 5-10 % van de kinderen in de basisschoolleeftijd.
- Van de 20% laagst presterende kinderen op school heeft ruim 40% last van AVP.
- AVP heeft een grote invloed op de latere leerprestaties.